Založ si blog

Najväčšie nedostatky školstva očami študenta

Je Čaplovičov cieľ vychovať generáciu hlúpych oviec bez názoru, ktorí budú donekonečna pritakávať alebo podporiť inteligentné osobnosti s progresívnymi nápadmi?

Mám takmer 18 rokov a každý pracovný deň sedím v školskej lavici. Každý deň len sedím a počúvam, stále sa to opakuje, nič nové. To je inak hlavný problém našej spoločnosti. Prečo len počúvam a niečo nevyprodukujem?

Školám chýba individuálny prístup k žiakom. Mám pocit, že niektorí pedagógovia nepracujú so žiakmi preto, že majú skutočný úmysel ich niečomu učiť, formovať z nich osobnosti, ale len preto, že ich opája tá minimálna vidina zisku. Aj to je určite ďalší z problémov. Veľa ľudí tvrdí, že učitelia si nezaslúžia vysoké platy, keďže nič nerobia, majú krátku pracovnú dobu a oni zarobia minimálnu mzdu za ťažko odpracovaných 12 hodín. Netvrdím, že by si nezaslúžil každý človek vyššie ohodnotenie, ale teraz komentujem školstvo. Učitelia skutočné pracujú a chcú, ale nie všetci. Na reálnom príklade z nášho gymnázia vám v skratke poukážem  na rozdiel.

TYP UČITEĽA č. 1 – Učiteľka príde na vyučovaciu hodinu načas, presne na minútu, vykoná potrebné “formality” a vyučovaciu hodinu začne krátkym zhrnutím tej predošlej, skontrolovaním domácej úlohy. Počas hodiny a výkladu učiva sa aj napriek krátkej časovej dobe venuje všetkým žiakom aj individuálne, pýta sa, čo je nezrozumiteľné a dovysvetlí potrebné veci. Ponúkne nám jej vlastný čas navyše po vyučovaní, ktorý jej už nikto nepreplatí, ale skutočne chce, aby sme tomu rozumeli. Do poslednej minútky sa nám snaží dať čo najviac, nepremrhá ani sekundu, a keď zazvoní, rozdá nám materiál naviac, ktorý sama vypracovala a venovala mu svoj voľný čas len pre náš prospech.

TYP UČITEĽA č. 2 – Učiteľka príde na vyučovaciu hodinu o 10 minút neskôr, celú látku nám nadiktuje z učebnice, akoby sme si to nevedeli opísať sami a dáva nám pocítiť jej nadradenosť.

Každý z nás vie, že existujú kdejakí ľudia s iným prístupom, ale prečo nepodporí ministerstvo školstva učiteľov viac, vyššie ich ohodnotí, aby aj pedagógovia mali jasnú perspektívu a chuť so študentmi pracovať? Je nutné vytvoriť väčšie prepojenie škôl, formovať súťaživosť u žiakov a chcenie byť stále lepším študentom. Na to je však nutné vytvoriť sesterské projekty škôl a financovať ich. Mali by sme spájať žiakov z celého Slovenska (aj sveta), zadarmo im poskytnúť hromadné tábory, kde by boli študenti skutočne z každého kúta našej maličkej krajiny, spoznávali by sa, nadobudli by nové skúsenosti, udržiavali by dlhodobé tradície a práve aj tam by učitelia spolu rozvíjali svoju kreativitu spektrom úloh a aktivít, ktoré dokážu pre deti vymyslieť. My študenti by sme to chceli, ale vraj na to nie sú peniaze. Tak kde sú tie peniaze, ktoré nám údajne Európska únia dáva? Či podporujeme len deti moderných aristokratov?

Ďalším a obrovským problémom je prepojenie škôl s reálnou praxou. Mnoho  študentov si nevie sformulovať vlastné myšlienky a už vôbec nie myšlienky budúcnosti. Ale prečo to takto je? No rozhodne preto, že študenti nevidia, ako reálny svet funguje. Namiesto toho, aby sme žiakom ukázali, ako fungujú fabriky, úrady, ministerstvá, vedecké ústavy, doprava, banky, nemocnice, či galérie, ich nechávame každodenne zatvorených medzi štyrmi stenami so znudenými pedagógmi stereotypnej éry. Som presvedčená, že každý žiak by mal akú-takú vidinu o svojej budúcnosti, o tom, čím by sa chcel stať, ak by videl, akú škálu možností má priamo pred sebou. Prečo nie je vyčlenených aspoň pár dní ročne, aby sme mohli nazrieť do zákutí našej spoločnosti? A prečo si dokonca niečo aj nevyskúšať? Skrývame deficit, za ktorý sa hanbíme alebo tá medzera je už dávno zakotvená v riadení školstva? Európa je vraj otvorená všetkým, tak prečo každoročne aj stredoškolákom neotvoríme jej brány a nevypustíme našu mládež do sveta na získavanie informácií a skúseností, ktoré využijú neskôr doma – v praxi? Je naozaj neuveriteľné, že na to nie sú prostriedky, keď v takej dobe zmobilizovanosti je možné vidieť, kam tie peniaze putujú.

Tak Pán Čaplovič, zmobilizujte svojich, ešte stále je čas. Či nechcete kultúrne Slovensko? 🙂

Legitímni pištoľníci Kotlebovci – cúvnutie k totalite?

26.03.2016

O fakte, že náš trestný zákonník potrebuje viacero záplat snáď ani nikto nepochybuje. Neonacistická dielňa banskobystrického župana však prekvapuje čoraz viac. Poslancom ĽS NS očividne viac »

Tolerancia – odjakživa netolerovaná

25.03.2016

Na sklonku nevľúdnej nálady Európanov po bruselských či parížskych útokoch, kedy strach cítiť nie menej v nádychu ako vo výdychu Zeme, sa populácia zamýšľa nad nezmyselnosťou tragédií viac »

turecko, turci, vlajka turecka, turek, turkyna

Francúzsky novinár zatknutý v Turecku drží protestnú hladovku

24.05.2017 08:05

Nezávislý francúzsky novinár Mathias Depardon, ktorého pred dvoma týždňami zatkli v Turecku, drží od nedele protestnú hladovku.

Európa, Portugalsko, vlajka

Portugalsko požiadalo EÚ o povolenie splatiť MMF ďalšiu časť dlhu

24.05.2017 07:54

Portugalsko požiadalo o povolenie splatiť Medzinárodnému menovému fondu pred termínom ďalších desať miliárd eur.

manchester, sviecka

Útočník z Manchestru nedávno navštívil Líbyu

24.05.2017 07:46

Bezpečnostné zložky preverujú, či bol 22-ročný Abedi napojený na pobočku teroristickej organizácie Islamský štát.

MANCHESTER

Bombový útok vás dostane do elity teroristov, tvrdí expert

24.05.2017 07:00

Všetko je terčom, čo podporuje a predstavuje realitu Západu. Cieľom sú aj ľudia, ktorí idú na koncert tínedžerskej popovej kráľovnej. Povedal o útoku v Manchesteri bezpečnostný odborník Kacper Rekawek.

Patrícia Voľanská

"Najpriamejšia cesta k sláve je tá, keď sa človek snaží byť naozaj taký, za akého chce byť pokladaný"

Štatistiky blogu

Počet článkov: 3
Celková čítanosť: 4258x
Priemerná čítanosť článkov: 1419x

Autor blogu

Kategórie